دبیرکل انجمن هوش مصنوعی ایران؛
هوش مصنوعی چگونه میتواند به بهبود آموزش کمک کند؟
دبیرکل انجمن هوشمصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران درباره تواناییهای هوشمصنوعی در آموزش توضیح داد و عنوان کرد با استفاده از فناوری هوشمصنوعی، دانشآموزان مناطق محروم میتوانند به آموزش دسترسی بهتری پیدا کنند.
داود مسعودی در گفتوگو با پانا گفت: «هوشمصنوعی میتواند در افزایش دسترسی افراد محروم به آموزش از طریق چندین روش مؤثر از جمله آموزش شخصیسازی شده، دسترسی به منابع آموزشی آنلاین یا پلتفرمهای یادگیری آنلاین، تحلیل دادههای یادگیری، شناسایی نقاط ضعف، آموزش از راه دور (کلاسهای مجازی)، توسعه محتوای آموزشی (تولید محتوای تعاملی)، پشتیبانی و مشاوره (چت باتهای آموزشی)، دسترسپذیری برای افراد دارای معلولیت (ابزارهای کمکی)، تحلیل نیازهای محلی(شناسایی نیازهای آموزشی) عمل کند.» وی درباره آموزش شخصیسازی شده توضیح داد: «با استفاده از روش آموزش شخصیسازی شده و برنامههای درسی سفارشی، سیستمهای هوشمصنوعی میتوانند نیازهای یادگیری هر دانشآموز را شناسایی کرده و برنامههای درسی متناسب با سطح و سرعت یادگیری آنها را ارائه دهند.» وی درباره دسترسی به منابع آموزشی آنلاین (پلتفرمهای یادگیری آنلاین) افزود: «روش دسترسی به منابع آموزشی آنلاین (پلتفرمهای یادگیری آنلاین) و ایجاد و توسعه پلتفرمهای آموزشی که با استفاده از هوشمصنوعی محتوای آموزشی را به صورت رایگان یا با هزینه کم در اختیار دانشآموزان قرار میدهد.» مسعودی اظهار کرد: «روش دیگر، تحلیل دادههای یادگیری و شناسایی نقاط ضعف است. در واقع سیستمهای هوشمصنوعی میتوانند با تحلیل عملکرد دانشآموزان، نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی کرده و توصیههایی برای بهبود ارائه دهند». وی ضمن اشاره به آموزش از راه دور و کلاسهای مجازی گفت: «استفاده از ابزارهای هوشمصنوعی برای برگزاری کلاسهای مجازی و فراهم کردن امکان یادگیری از راه دور برای افرادی که به دلیل موقعیت جغرافیایی یا شرایط اقتصادی نمیتوانند به مراکز آموزشی دسترسی پیدا کنند روش بهتری برای آموختن است». مسعودی درباره توسعه محتوای آموزشی و پشتیبانی و مشاوره عنوان کرد: «توسعه محتوای آموزشی و تولید محتوای تعاملی بسیار موثر است. استفاده از الگوریتمهای هوشمصنوعی برای تولید محتوای آموزشی تعاملی و جذاب به یادگیری بهتر کمک میکند. همچنین پشتیبانی و مشاوره با استفاده از چت باتهای آموزشی برای ارائه مشاوره و پاسخ به سوالات دانشآموزان به صورت ۲۴ ساعته، که به آنها کمک میکند تا در هر زمان که نیاز دارند، به اطلاعات دسترسی پیدا کنند». وی با اشاره به استفاده دانشآموزان استثنایی و دارای معلولیت از هوشمصنوعی گفت: «توسعه نرمافزارها و ابزارهای هوشمصنوعی به افراد دارای معلولیت کمک میکند تا به راحتی به محتوای آموزشی دسترسی پیدا کنند. همچنین با روش تحلیل نیازهای محلی و شناسایی نیازهای آموزشی با استفاده از دادههای هوشمصنوعی برای شناسایی نیازهای آموزشی خاص در جوامع محروم و طراحی برنامههای آموزشی متناسب با آنها موثر است«. مسعودی در پایان تشریح کرد: «با استفاده از هوشمصنوعی، میتوان به بهبود دسترسی آموزش برای دانشآموزان در مناطق محروم کمک کرد و فرصتهای یادگیری را برای آنها افزایش داد. این امر میتواند به کاهش نابرابریهای آموزشی و بهبود کیفیت زندگی در جوامع محروم منجر شود». خبرگزاری پانا